Tar med mig en mindre sjö in i skolan

Idag klev jag upp lite tidigare än vanligt. För idag var det dags att åka till min nya skolenhet i Sollentuna. Föregående vecka arbetade jag på skolenheten runt hörnet från där jag bor. Väldigt nära och behändigt. Men idag var det alltså dags att besöka en, för mig, helt ny skolenhet. Var lite optimistisk vad gällde vädret. Helt klart. Det regnade lätt när jag gick, så struntade i paraplyet. Innan jag kommit fram till bussen vräkte regnet ner och det fullkomligt droppade om mig. Jeansen och jeansjackan sög åt sig regnet som svampar. Hade hunnit torka någorlunda under bussfärden på nästan en timme.

Kliver av bussen. Rakt ut i ösregnet. Ibland har jag även en övertro på min lokalkännedom. För när jag skulle gå till skolenheten lyckades jag gå förbi den två gånger. Två gånger?! Hur är det ena möjligt. En skola är ju inte så svår att missa, trodde jag. Klev i alla fall till slut in på skolan helt genomblöt. Känns som jag tog med mig en mindre sjö in. Mina nästan torra jeans var blötare än de var innan jag klev på bussen. Hur som helst blev det en bra dag. Körde en dragning för årskurs nio och bokade sedan individuella samtal. Dagens samtal snittade sju minuter vardera. Vad gör jag för fel? Tänkte jag. Fnulade på det en stund. Något som jag tycker är svårt är verkligen att hålla ett samtal levande när det känns klart efter sju minuter. Ska man då göra hjärt- lungräddning på samtalet eller helt enkelt avsluta det? Idag valde jag att avsluta samtalen. Får ta en uppföljning vid behov. Tror nog att man innerst inne känner på sig när det är värt att kicka igång ett ”döende” samtal. Huvudsaken är ändå att eleverna känner sig nöjda. Vilket jag i och för sig aldrig kan veta med säkerhet. Dagens tankeställare!

Avslutade dagen med ett föräldramöte om gymnasievalet på en av mina andra skolenheter. Mitt första föräldramöte. Pirrigr, nervöst, men det gick vägen! På onsdag river jag av nästa föräldramöte!

Annonser

2 svar till “Tar med mig en mindre sjö in i skolan”

  1. Längden på samtalen…
    Oj så svårt, och vad jag känner igen det här!
    Du ger mig en tankeställare till hur jag ska jobba med en ny skolenhet som jag har fått. Kommer vara där en dag i veckan, och vill inte bara riva igenom samtalen, men när det är många elever och lite tid så kan det nog lätt bli så.. Ska se hur jag kan göra för att förhindra det, och om det går.

    Känner också att det beror väldigt mycket på om eleverna känner en eller inte, om de är intresserade av att prata med just dig. Visst, de vill ha svar på sina frågor, men förstår de vad vägledning är och vad vill de ha ut av samtalet med dig? Hoppas det gick bra ändå, och lycka till!

    Gilla

    1. Oerhört klurigt faktiskt! Har tre nya skolenheter och det blir faktiskt svårare när man varken känner personal eller elever. I våras träffade jag ju åttorna som nu är nior flera gånger så där har jag ju redan haft en första kontakt.

      Jag tror dock att gymnasievalet för många känns avlägset. I Stockholm är det ju gymnasiemässa i oktober så vill gärna att alla elever får ett första samtal innan dess. Min gissning är att det efter mässan kommer fram frågor och funderingar och att de då kanske får en ny syn på vad de vill få ut av vägledningssamtalen. 🙂

      Gilla

Kommentarsfunktionen är stängd.