Att locka eller inte locka – Det är frågan 

Gymnasievalet närmar sig med stormsteg. Trots att höstterminen just startat är gymnasievalet 2017 redan på tapeten. Och som studie-och yrkesvägledare är jag inte helt oskyldig. Snarare väldigt skyldig. Har hunnit gå igenom gymnasieinformation för fyra klasser. Fem klasser kvarstår. Vid informationen brukar jag alltid nämna kritiskt tänkande. Förbereda eleverna på att gymnasieskolor kan locka med datorer, busskort, läsplattor eller andra saker, om de börjar på just deras skola. På gymnasiemässan förekommer det så simpla lockbeten som påsar, en vanlig bärkassar alltså, eller pennor. ”Var kritiska och välj baserat på själva utbildningen och vad ni faktiskt vill studera”, brukar jag säga.
En kranskommun i Stockholm har haft stora problem med att eleverna i kommunen väljer skolor i andra kommuner. Hela 2 av 3 elever väljer att studera på annan ort än hemkommunen. Nu går kommunen ut med att alla elever får gratis busskort. Kommunstyrelsens ordförande säger såhär: ”Den här satsningen bidrar till att våra gymnasieskolor är ett attraktivt förstahandsval för kommunens (reds. anm.) unga.”

Som studievägledare ställer jag mig tveksam till att gratis busskort på lång sikt kan öka ett gymnasiums attraktivitet. Det är i och för sig inte en helt dum grej att locka med, om man ska locka med något överhuvudtaget. Locka förresten, det är mitt eget ordval. Men jag anser att det är just det man försöker göra här. Medvetet eller omedvetet. Eftersom satsningen med busskort riktar sig till kommunens egna ungdomar, för att göra skolan i hemkommunen till ett attraktivt förstahandsval, anser jag att man alltså försöker locka eleverna att stanna inom kommunen. Skolan ligger förövrigt på gång- eller cykelavstånd för de allra flesta av kommunens invånare. Jag anser att en bättre lösning, på kort, men framför allt lång sikt, hade varit att investera i skolans programutbud. Eller kanske rent utav investera i att starta fler program. För de senaste året har kommunen i fråga lagt ner många av yrkesprogrammen man tidigare erbjudit. När utbudet minskar, kanske det är ganska naturligt att även konsumenterna, alltså eleverna i detta fall, minskar. Jag är medveten om att det här sannolikt inte är en helt lätt sak att rodda i. Men det blev helt klart dagens tankeställare.

Att locka, eller inte locka. Det är frågan.

Annonser