”Va!? Gör du inget annat? – Har du inget riktigt jobb?”

I fredags tittade jag in hos årskurs 3. Vi arbetade med genusnormer. Klassen var rungande överens om att alla kunde arbeta med allt, oavsett genus, men när vi gjorde första övningen blev det en tydlig uppdelning av ”killyrken”, ”tjejyrken” och ”kill- och tjejyrken”. Detta följdes av intensiva och stundvis hårda diskussioner mellan eleverna. Tillslut landade vi i att det inte är genus som avgör om vi kan arbeta med något eller ej, utan kompetens och kunskap.

Hur som helst skulle jag precis avsluta ett lyckat vägledningspass när en elev passar en rejäl mental känga rakt i magen på mig. ”Men va!? Är det här det enda du gör? Gör du inget mer? Har du inget RIKTIGT jobb!?”

Alltså. Jo, men hur förklarar man det pedagogiskt för en nioåring? Efteråt sitter jag och klassläraren och småskrattar i personalrummet. Hur kan man inte tycka om att arbeta i grundskola?

Annonser