”Den mest likvärdiga skolan skulle vara den där man talade latin…”

Det är fredag. Äntligen fredag. För hur mycket man än tycker om sitt arbete så är väl alltid helg ändå helg. Den här fredagen åkte jag som vanligt till Årstaberg, men istället för att åka buss 160 till jobbet, så tog jag tvärbanan, alltså en spårvagn i Stockholm, till Stora Essingen. Det är en bra dag. Solen lyser och himlen är blå. Jag jagar Pokémon som få. Var bara tvungen att få till ett litet rim där, men helt ärligt. Ja, jag fångar fortfarande de små färgglada monstren. Kidsen på jobbet säger att det är helt ute att jaga Pokémons och de kanske har rätt, men jag har hört från en kollega att hennes rektor också jagar monster. Jag lever på det.
Hur som helst. Idag är det inte en vanlig arbetsdag. Idag är det seminarium som arrangeras av Sveriges vägledarförening (SVF). Temat för dagen var ojämlik vägledning. Väl på plats på Essinge konferenscenter hälsade jag på lite kollegor, för vid den här typen av SYV-arrangemang är det garanterat att man träffar på kollegor. Dagens första talare var Ulf P. Lundgren, som hos mig är välkänd eftersom han är författare till en av de största böckerna som ingick i SYV-utbildningen. Sedan följde en kort presentation av dagens panel, som efter lunch skulle debattera.

Den mest likvärdiga skolan skulle vara en skola där man talade latin, för det är ingen som talar hemma, menar Ulf P. Lundgren, vilket fick både åhörare och panel att dra på smilbanden och fyra av ett gott skratt. Pandeldebatten löpte vidare med många intressanta inslag.  Under paneldebatten kom frågan om yrkesutbildningens år upp, men just yrkesutbildningens år kommer jag tillägna ett helt eget blogginlägg. Men fredagens diskussion behandlade bland annat att vuxenutbildningen behöver byggas ut för att komplettera gymnasieskolans yrkesprogram, men även att studievägledning skulle behövas i större utsträckning redan i mellanstadiet.

”Grundskolan ska revolutionera världen, men vad har yrkesbranscherna för skyldigheter?” Spot on. Det var nog en av dagens bästa frågor från åhörarsidan. Mikaela från Skolverket menar att man behöver stärka arenorna för att kunna koppla samverkan mellan skola och arbetsliv på ett bättre sätt.

En annan intressant fråga som lyftes var ett tak på antalet elever per studie- och yrkesvägledare och att schemalägga SYV i grundskolan, för att säkerställa elevernas rättighet till studie- och yrkesvägledning. På många skolor i dagsläget är en kvalitativ studie- och yrkesvägledning beroende av studie- och yrkesvägledaren som person, men vad händer om den engagerade studie- och yrkesvägledaren slutar? Vad händer med studie- och yrkesvägledningen på skolan och vad händer med kvalitén?

Många intressanta frågor lyftes och det blev tydligt att sådana här sammankomster är oerhört viktiga för att få ventilera tankar och åsikter.

Annonser