Implementera inte teknik för teknikens skull

 I en motion till riksdagen från Camilla Waltersson Grönvall m.fl. (M) föreslås det att en nationell studie- och yrkesvägledningsplattform tas fram. Det tycker jag låter som en alldeles ypperlig idé och jag ser positivt på att man vill satsa på moderna verktyg. Jag förespråkar digitala verktyg och IKT i studie- och yrkesvägledning, eftersom jag menar att en kvalitativ studie- och yrkesvägledning i framkant innehåller just de digitala verktyg som finns tillgängliga i dagens samhälle. Riksdagen fattade beslut i frågan och i ett tillkännagivande uppmanar riksdagen regeringen att jobba för detta.

På syv-plattformen, som jag förstår det, ska det bland annat finnas svar om olika behörigheter och antagningsprocesser. Just de här frågorna går ju att finna svar på med en enkel sökning på Internet och det finns en mängd olika sidor som ger svar på just detta. Om den här digitala plattformen blir verklighet så är min förhoppning att det verkligen blir en syv-plattform och att man jobbar med just tillgängligheten. Till exempel hoppas jag att man, om inte från början så efter en tid, kan erbjuda även digitala vägledningssamtal i form av förslagsvis en chatt eller en videochatt. Jag välkomnar såklart en digital syv-plattform, men det krävs att man har ett tydligt syfte och en målgrupp samt att man utreder vem eller vilka som ska stå bakom plattformen och hur plattformen kan utvecklas så vi inte får ytterligare en hemsida i mängden med frågor och svar. Jag upplever att ungdomar tycker det är svårt nog att hitta information i dagsläget, då det finns en stor mängd olika sidor med snarlik information. Det skulle också kunna vara en bidragande orsak till att ungdomar istället vänder sig till sin studie- och yrkesvägledare med frågor om till exempel behörighet.

Vilken är egentligen målgruppen? I motionen framgår det att föräldrar och elever enklare kan få hjälp att söka reda på fakta om utbildningsvägar. En plattform som riktar sig till föräldrar skiljer sig sannolikt enormt från en plattform som riktar sig till ungdomar. Det kan kanske vara bra att ha en primär målgrupp, förslagsvis ungdomarna, som plattformen riktar sig till och att man via en knapp på plattformen kan få information som riktar sig till en sekundär målgrupp, förslagsvis föräldrarna. Av det jag sett och uppfattat krävs det mycket jobb för att locka 15-åringar till en plattform, som inte är Snapchat eller Instagram, vill säga. För att få ungdomarna att självmant klicka in på den eventuellt kommande syv-plattformen krävs sannolikt en tilltalande layout med lättåtkomlig och relevant information. Förutom målgruppen tror jag att avsändaren är oerhört viktig, för att få plattformen välbesökt och trovärdig. Det gäller såklart också att plattformen underhålls regelbundet och uppdateras kontinuerligt.

Waltersson Grönvall, Moderaternas skolpolitiska talesperson, säger till Skolvärlden att det handlar om tillgänglighet och att använda moderna verktyg. Jag är helt med på att det ska användas moderna verktyg, men för att en sådan här satsning ska bli lyckad är jag helt övertygad om att det krävs ett grundligt förarbete innan man publicerar plattformen, för det är ingen idé att implementera teknik bara för teknikens skull. Det måste finnas ett klart och tydligt syfte. På så sätt kan plattformen bli en värdefull resurs som komplement till den fysiska vägledningen.

Annonser

2 svar till “Implementera inte teknik för teknikens skull”

  1. Jag har länge varit intresserad av digital vägledning och tror att det skulle gå att utveckla genom att ha en helhetslösning där det både finns information om behörighet, antagning, ansökan, arbetsmarknad och möjlighet till chatt. Som du skriver behövs ett sätt att kunna locka ungdomar vilket skulle vara en utmaning, men samtidigt är det ju på nätet de hänger. För några år sedan startade jag en blogg om studier, men tyvärr har den varit vilande ett tag. Jag är själv utbildad studie- och yrkesvägledare och arbetar på en grundskola. Sedan jag utbildade mig för 7 år sedan har jag velat utveckla en plattform för det här. Dels skulle det kunna vara ett komplement till befintlig studie- och yrkesvägledning och även då kunna rikta sig till ungdomar och föräldrar som kanske vill chatta på kvällstid ibland, men även till personer som inte får chans att gå till en vägledare. Hoppas det här blir verklighet.
    / Lise-Lotte, studie- och yrkesvägledare

    Gilla

    1. Vad roligt att läsa att du är intresserad av digital vägledning och att du funderat på att utveckla en liknande plattform! Jag hoppas verkligen att det blir verklighet, men vidhåller att det krävs ett stort förarbete. Ungdomarna tillbringar visserligen mycket tid på nätet, men det är viktigt att kartlägga vad de gör på nätet. Enligt färska siffror så är Youtube överlägset populäraste platsen för ungdomar i högstadiet, tätt följt av Snapchat och Instagram. För att locka ungdomarna till ytterligare en hemsida med information, som i dagsläget bara är en enkel sökning bort, krävs det ett hårt, men inte omöjligt arbete. Hoppas att vi studie- och yrkesvägledare kan få vara en del i utvecklingsarbetet, eftersom vi möter ungdomarna dagligen. För liksom du, anser jag att den här plattformen skulle kunna vara ett oerhört bra komplement till den fysiska vägledningen och självfallet öka tillgängligheten, förhoppningsvis på kvällar och kanske även helger.

      /David

      Gilla

Kommentarsfunktionen är stängd.