En dag hos sjöstridsflottiljen i Berga

Det här blogginlägget innehåller inga egenfotade bilder, då det är fotoförbud på Sjöstridsflottiljens område. Foto: Mark Harkin, CC BY 2.0

Jag svänger in på den stora grusparkeringen, ett hundratal meter från vakten ute på Berga örlogsbas. När jag öppnar dörren välkomnas jag av en lång, tung skottsalva inifrån ett skogsparti. Det var säkerligen inte ämnat för att välkomna mig, utan handlade nog snarare om en militärövning. Efter en kort promenad är jag framme vid vakten och hälsar på ett gäng andra studie- och yrkesvägledare. Innan vi får gå in på militärområdet så får vi lämna ifrån oss våra legitimationer för att dessa ska kontrolleras i vaktkuren. Efter ett tag får vi tillbaka legitimationerna och vi får passera in genom grindarna.

Vi går som ett lämmeltåg efter dagens värdar, Malin och Fanny, som mötte upp oss vid vakten. Det är Fanny som har bjudit in oss till Berga denna fredag, som bjuder på sol och en lätt vindbris. Vi går i samlad trupp ner till staben där vi blir bjudna på kaffe och får en kort introduktion av dagen. Med kaffet knappt uppdrucket delas vi in i två grupper, grupp ett och grupp två. Den första gruppen ska börja dagen med ett besök hos Korvettdivisionen och den andra gruppen får börja med ett besök hos Minröjningsdivisionen. Jag hamnar i grupp ett och vi börjar gå ner till piren där två av försvarsmaktens Visby-korvetter ligger förtöjda, HMS Visby och HMS Helsingborg. Vi leds in genom en låst grind där vi möts upp av Peter Lundvall, som tillhör den tekniska avdelningen på HMS Visby och Rasmus Stolt som tillhör den taktiska avdelningen. Båda arbetar ombord på HMS Visby. Vi får kliva ombord på den stora Visby-korvetten och får skriva in oss i besökspärmen. HMS Visby, liksom de andra Visby-korvetterna i försvarsmaktens ägo har skarpa kanter, vilket gör att risken för att bli upptäckt på radar minskar betydligt. Vi får gå ner i korvetten och bjuds återigen på kaffe. Eftersom jag knappt hann dricka upp min tidigare kopp tog jag tacksamt emot en ny kopp. Peter Lundvall berättar att den tekniska avdelningen ansvarar för bland annat underhåll och förklarar att fartyget är som ett eget system och att man ska klara av att ordna allt själva, utan extern hjälp. Rasmus och hans kollegors uppgift på den taktiska avdelningen är att hålla fartyget och dess personal levande. De har alltså stridsuppgiften. Vi får en rundtur på fartyget och Peter berättar mer om HMS Visby. Ungefär 40-50 personer bor och lever på fartyget. Totalt är fartyget till sjöss i elva dagar och personalen ombord arbetar i skift om 6h. Det innebär alltså 6h arbete och 6h vila. HMS Visby sjösattes år 2000 och har en bränslekapacitet på 100 kubikmeter diesel. Dieselmotorerna har 2000 hästkrafter och förutom dieselmotorerna har fartyget även vattenjetmotorer, som suger in vatten och sprutar ut det, vilket gör att HMS Visby kan ta sig framåt i väldigt hög hastighet. Peter Lundvall demonstrerar också hur han kan styra det mesta av elektroniken på båten genom sina datorer. Bland annat slår Peter igång fläktsystemet, vilket hörs tydligt när ett dovt brummande hörs genom fartygets korridorer.

Nästa arbetsplats vi ska besöka på HMS Visby kräver att vi lägger ifrån oss våra mobiltelefoner. Nu går vi nämligen in i båtens stridsledningscentral.  Vi får ta del av informativa berättelser om en dag i stridsledningscentralen och vilken utbildning som kan vara bra att ha med sig från gymnasiet. Totalt kan det sitta 19 personer i stridsledningscentralen, vilket kan bli både högljutt och varmt. Efter ett tag kommer Malin förbi och meddelar att det närmar sig lunch. Vi börjar röra oss mot utgången och strax lämnar vi den stora Visby-korvetten bakom oss för att bege oss till HMS Trossö, där lunch ska serveras. När vi går ut från HMS Visby passerar vi en stor trätavla med små spakar. Dessa switchar man när man går ombord, respektive går av fartyget.

Till lunch serveras vi potatis och kyckling med sås och tillbehör. Vi äter och minglar. Efter lunchen går jag och några SYV-kollegor ut på däck. Där möts vi av det stora fartyget HMS Belos. Ett ubåts-räddningsfartyg. Längst bak på Belos finns URF-en. URF står för ubåtsräddningsgfarkost. HMS Belos är ett mäktigt fartyg och snart ligger HMS Belos förtöjd vid piren bredvid HMS Trossö. Vi får även en liten tur på HMS Trossö och vår guide är Linus Holtsby, som är signalmatros på fartyget. Han berättar att hans jobb är att prata med andra fartyg genom signalljus och morsealfabet. Linus berättar att HMS Trossö är ett isbrytande fartyg för istjocklek upp till en meter. HMS Trossö ger sig inte ut i strid, men under en mission till Somalia har fartyget skjutit skarpt mot pirater.

Snart är det dags för oss att röra oss vidare mot röjdykarna för att få information om hur man på ett säkert och smidigt sätt röjer våra farvatten från gammal ammunition och minor. För det finns det gott om, även om man inte tror det. För några år sedan fick till exempel en fiskare upp en mina på däck när fiskebåten drog in nätet. Turligt nog exploderade inte minan. Olof Hansen, dykare på röjdykardivisionen, berättar om olika sätt att undersöka och desarmera misstänkt farliga föremål. Ett av sätten är att gå ner med en dykare som kan göra dykningar på 40 alternativt 60 meter, för att undersöka föremålet på nära håll. Ett annat sätt är att gå ner med en undervattensfarkost för att undersöka föremålet berättar Fredrik, som är sonarofficer. Man använder också ekolod för att identifiera okända föremål. Röjdykarna opererar hela året i våra farvatten för att göra dem så säkra som möjligt. Efter genomgången hos röjdykardivisionen återvänder vi till staben, där vi återigen bjuds på kaffe och får sitta ner en stund för att få information om försvarsmakten och sjöstridsflottiljen. Den sista informationen fick avsluta vårt besök hos Sjöstridsfottiljen på Berga. Malin följer oss upp till vakten och vi tar farväl av Bergabasen för denna gång. När jag närmar mig bilen hörs en skottsalva från skogen igen. Jag passerar en stor gul skylt som påminner mig om att jag befinner mig på ett skyddsområde. Snart lämnar jag både skylten och Berga bakom mig och svänger ut på riksväg 73.

Annonser